Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

W Parlamencie o przygotowaniach do EURO 2012

Sejmowa Komisja Kultury Fizycznej Sportu i Turystyki zapoznała się w ubiegłym tygodniu ze sprawozdaniem z realizacji przedsięwzięć Euro 2012 rekomendując Sejmowi przyjęcie dokumentu.

Doroczne sprawozdanie Ministerstwa Sportu i Turystyki obejmowało okres od marca 2010 do lutego 2011, ale minister Adam Giersz, spółka PL.2012 i Narodowe Centrum Sportu poinformowali o aktualnych zagrożeniach w realizacji niektórych inwestycji. Posłów interesowały szczególnie wykryte w ostatnich dniach usterki na budowie Stadionu Narodowego w Warszawie.

Prezes NCS zaprezentował ilustracje obrazujące wady montażowe schodów kaskadowych, spiralnie okalających bryłę budynku. Jak wyjaśnił usterkę wykryli inspektorzy nadzoru NCS jeszcze przed zgłoszeniem schodów do odbioru przez wykonawcę, a obecnie trwają rozmowy mające na celu znalezienie rozwiązania umożliwiającego usunięcie wady. Są możliwe trzy metody - zburzenie schodów i budowanie ich od podstaw, oparcie całych ciągów na stalowej kratownicy lub wzmocnienie punktów montażowych przez zastrzyki z żywic syntetycznych. Przyznał jednocześnie, że gdyby zaszła konieczność wyburzenia - może to opóźnić zakończenie prac budowlanych o kilka miesięcy.

Odnosząc się do pytania ze strony PZPN, co do możliwości rozegrania na Stadionie Narodowym wrześniowego meczu Polska - Niemcy prezes NCS przypomniał, że strony związane są umową i operator stadionu zamierza się z niej wywiązać.

MSiT przypomina w sprawozdaniu, że w ubiegłym roku oddano do użytkowania m.in. inwestycje określane jako kluczowe: stadion miejski w Poznaniu, fragment trasy łączący A4 z drogą S7 w Krakowie oraz drugi etap połączenia Obwodnicy Śródmiejskiej z Portem Lotniczym we Wrocławiu. W styczniu otwarta została droga ekspresowa S8 na odcinku węzeł Konotopa - ul. Powązkowska w Warszawie.

Wiele inwestycji infrastrukturalnych realizowanych jest przy bardzo napiętych terminach, z założeniem, że ich zakończenie i oddanie do użytkowania nastąpi w końcu maja 2012 roku. W sprawozdaniu ryzyko związane z ich terminową realizacją określane jest jako "wysokie". Dotyczy to głównie autostrad i dróg ekspresowych. Kilka zagrożonych odcinków autostradowych nie będzie w pełni wykończonych, jednak w czasie mistrzostw ma być zapewniona ich "przejezdność".

Autorzy sprawozdania przyznają jednocześnie, że pięć inwestycji określanych jako kluczowe nie zostanie zrealizowanych do czerwca 2012 roku. Dotyczy to odcinka autostrady A1 Stryków - Częstochowa, 20 kilometrowego odcinka autostrady A4, połączenia drogowego lotniska ze stadionem we Wrocławiu, budowy linii energetycznej w Warszawie oraz rozbudowy laboratorium Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Poznaniu.

Goście mistrzostw nie mogą także liczyć na znaczące skrócenie czasu podróży pociągami. Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Gdyni potrwa bowiem do 2014 roku i nie jest realne skrócenie czasu przejazdu do 3,5 godziny na czas Euro 2012. Niewielka poprawa zapowiadana jest na ważnych z punktu widzenia turnieju liniach z Gdańska do Poznania czy z Warszawy do Wrocławia.

Minister Adam Giersz podsumowując dyskusję wokół sprawozdania podkreślił, że nawet ewentualne opóźnienia w budowie stadionów nie powodują zagrożenia dla przeprowadzenia turnieju. Jak powiedział postęp przygotowań jest regularnie oceniany przez UEFA i w opinii piłkarskiej centrali Polska wywiązuje się ze swych zobowiązań, co potwierdził przed miesiącem Michel Platini. W harmonogramie zaakceptowanym przez UEFA stadion w Gdańsku ma być gotowy w czerwcu, a we Wrocławiu pierwsze imprezy zaplanowane są na wrzesień. Te terminy nie są zagrożone - podkreślił minister Giersz.

źródło: wp.pl

Powrót na górę strony