Razem Bezpieczniej
Polskie służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo imprez sportowych cały czas prowadzą przygotowania do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, które odbędą się w przyszłym roku. To jest gigantyczne przedsięwzięcie, w którym uczestniczy wiele instytucji, służb mundurowych i tysiące zaangażowanych ludzi.
Aktualnie proces przygotowania wkracza w fazę wdrażania poszczególnych projektów. W ramach zintegrowanej koncepcji bezpieczeństwa Polska realizuje ponad 140 takich projektów związanych m.in. z przygotowaniem przyjaznej przestrzeni publicznej, kibiców, stref kibiców, zabezpieczenia meczów piłkarskich, i współpracy międzynarodowej.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji pracuje również nad nowymi przepisami, które sprawią, że turniej będzie bardziej bezpieczny. Ustawa o zabezpieczeniu mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012, zawierająca wszystkie zapisy niezbędne do przeprowadzenia turnieju, zostanie w najbliższych dniach przesłana do uzgodnień międzyresortowych.
W pracach na rzecz Euro 2012 w Polsce zaangażowani są także członkowie Rady Bezpieczeństwa Imprez Sportowych. Rada została powołana przez Prezesa Rady Ministrów we wrześniu 2008 roku. Radzie przewodniczy Adam Rapacki podsekretarz stanu w MSWiA. Ostatnie spotkanie członków rady odbyło się w MSWiA, w tym miesiącu (17 marca br.). Rada Bezpieczeństwa Imprez Sportowych oprócz zaangażowania w działalność prewencyjną - wypracowuje najlepsze wzorce od strony legislacyjnej. Opiniuje akty prawne, które mają poprawić bezpieczeństwo na arenach sportowych. W tej chwili proceduje duże zmiany związane z zapewnieniem bezpieczeństwa podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Ponadto rada rekomenduje najlepsze rozwiązania, które powinny prowadzić do poprawy bezpieczeństwa na stadionach, np. regulaminy obiektów sportowych i imprez sportowych. Aktualnie rada analizuje wprowadzenie najlepszych zasad współpracy pomiędzy klubami sportowymi a stowarzyszeniami kibiców i samymi kibicami. Są to wszystkie rozwiązania, które wynikają z zaleceń Stałego Komitetu Rady Europy, a które są przenoszone na grunt polski. Jedną z nich jest także ścisła współpraca pomiędzy klubami sportowymi i kibicami oraz organizacjami zrzeszającymi kibiców.
Rada Bezpieczeństwa Imprez Sportowych przeanalizowała na ostatnim spotkaniu stan bezpieczeństwa imprez, które odbyły się w ubiegłym roku. Według danych policyjnych, w ubiegłym roku na ponad 7 tysięcy imprez sportowych, w 150 przypadkach doszło do incydentów w ich przebiegu. Porównując te dane z latami ubiegłymi liczba ta sukcesywnie spada.
Przygotowania do Euro 2012 obserwują także międzynarodowi eksperci. Analizują polskie prace do organizacji mistrzostw m.in. strategię działania policji w miastach gospodarzach, szkolenia funkcjonariuszy i stewardów, czyli służby informacyjnej organizatora imprezy. Specjaliści kładą duży nacisk na zintegrowane zarządzanie bezpieczeństwem, współpracę pomiędzy zaangażowanymi instytucjami i służbami oraz zachowanie przyjaznej i gościnnej atmosfery piłkarskiego święta. Delegacja ekspertów zagranicznych prowadzi prace w ramach Międzynarodowego Zespołu Doradczo-Oceniającego ds. Bezpieczeństwa EURO 2012. Międzynarodowi specjaliści od zapewnienia bezpieczeństwa na dużych imprezach sportowych, w zeszłym roku kilkakrotnie wizytowali nasz kraj.
Eksperci rozmawiali z przedstawicielami polskich resortów i służb m.in. o zapewnieniu bezpieczeństwa na stadionach i w oficjalnych strefach kibica. Sprawdzali, jak do turnieju przygotowane są miasta gospodarze. We wrześniu 2010 r. byli w Warszawie i Gdańsku, a w październiku ub. roku odwiedzili Wrocław i Poznań. Podczas pobytu w naszym kraju międzynarodowi eksperci analizowali m.in. strategię działania policji w miastach gospodarzach, szkolenia funkcjonariuszy i stewardów, czyli służby informacyjnej organizatora imprezy. Specjaliści kładą duży nacisk na zintegrowane zarządzanie bezpieczeństwem, współpracę pomiędzy zaangażowanymi instytucjami i służbami oraz zachowanie przyjaznej i gościnnej atmosfery piłkarskiego święta. W skład zespołu wchodzą specjaliści odpowiedzialni za zabezpieczenie poprzednich mistrzostw, m.in. Günther Marek z austriackiego Federalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (EURO 2008), David Bohannan z Wielkiej Brytanii - lider Paneuropejskiej Grupy Think Tank działającej w ramach Rady Unii Europejskiej oraz Jo Vanhecke z Federalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Belgii (EURO 2000).
Polska policja wdrożyła pod kątem organizacji Euro 2012 koncepcję „3xT”, która oznacza troskę, tolerancję, tłumienie. Koncepcja ta wynika z dokumentu „Zintegrowanej koncepcji bezpieczeństwa UEFA EURO 2012”. W 2010 roku w ramach tej koncepcji udało się przeszkolić ponad 15 tys. policjantów. Polska policja przykłada także dużą wagę do funkcji policjanta „spottersa”. To osoby, które mają pomagać kibicom podczas Euro 2012 m.in. w przemieszczaniu się na mecze. Policjantów, którzy będą pełnić rolę „spottersów” – komenda przeszkoliła już 127. W tym roku kolejnych 130 funkcjonariuszy zostanie do tego także specjalnie przygotowanych.
Podczas ostatniego spotkania rady przedstawiciele Polskiego Związku Piłki Nożnej zaprezentowali nową koncepcję tzw. „stewardingu”. W jej ramach mieszczą się wszystkie działania o charakterze porządkowym, kwestie sprawowania wolontariatu, obsługi serwisowej oraz informacyjnej podczas mistrzostw UEFA EURO 2012, m.in. dla osób przyjeżdżających do Polski z zagranicy. Rolę stewardów będą pełniły służby informacyjno-porządkowe, które będą pilnować bezpieczeństwa i porządku na polskich stadionach piłkarskich. „Jest to koncepcja wypracowana na najlepszych stadionach brytyjskich i obecnie jest ona przenoszona na grunt polski” poinformował wiceminister MSWiA. Stewardzi będą pilnowali bezpieczeństwa i pomagali kibicom nie tylko w trakcie Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, ale również i na stałe.
Według statystyk policyjnych osób, które mają w Polsce zakazy stadionowe jest ponad 1700. Rozwiązania podejmowane przez resort sprawiedliwości takie jak m.in. nadzór elektroniczny mają spowodować, że przypadków nieprzestrzegania zakazów stadionowych będzie coraz mniej. W 2010 roku osób, które złamały zakaz stadionowy było według szacunków policji – 138.
MSWiA wspiera także wiele inicjatyw, które mają na celu promocję sportu oraz zasad fair play wśród dzieci i młodzieży. MSWiA koordynuje program „Razem bezpieczniej” oraz finansuje takie programy, jak: „Przeciwdziałanie poprzez sport agresji i patologii wśród dzieci i młodzieży”, czy program „Jestem fair”.
Przypominamy, że MSWiA ogłosiło konkurs na realizację projektu dotyczącego bezpieczeństwa imprez sportowych. Do konkursu mogą przystąpić gminy i powiaty, które prześlą do 8 kwietnia br. pomysły na poprawę bezpieczeństwa m.in. na stadionach, w halach i innych obiektach sportowych o charakterze masowym. Trzy zwycięskie projekty otrzymają: 50 tys. zł, 30 tys. zł i 20 tys. zł. na realizację swoich pomysłów.
Nagrody otrzymają trzy projekty, które najlepiej będą popularyzować zasady bezpiecznego zachowania podczas imprez sportowych, w tym edukację wśród dzieci i młodzieży. Projekty mają promować sport, zajęcia pozaszkolne czy obozy sportowo-rekreacyjne jako formę spędzania wolnego czasu. Celem konkursu jest również wsparcie projektów, których głównym zadaniem jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania obiektów sportowych.
Rozstrzygnięcie konkursu i ogłoszenie wyników nastąpi do 30 maja br.
Do konkursu organizowanego przez MSWiA mogą przystąpić jednostki samorządu terytorialnego. Zgłoszenia wraz z projektami, zainteresowane gminy i powiaty, mogą przesyłać do 8 kwietnia 2011 r., na adresy właściwych urzędów wojewódzkich.
Łączna wartość nagród pieniężnych dla trzech najlepszych projektów wynosi 100 tysięcy złotych. Zwycięskie gminy lub powiaty otrzymają odpowiednio 50 tys. zł (za I miejsce), 30 tys. zł (za II miejsce) oraz 20 tys. zł (za zajęcie III miejsca w konkursie). Środki te pozwolą zwycięzcom na sfinansowanie wyłonionych projektów.
Konkurs „Bezpieczeństwo imprez sportowych” jest organizowany w ramach rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej”.
źródło: mswia